Erkki Laukkanen Otetaan vastuu ihmisestä

Kunnallisten palvelujen ulkoistaminen on huono bisnes

  • Kunnallisten palvelujen ulkoistaminen on huono bisnes

Kunnat ja valtio ovat viime vuosina kasvattaneet palvelujen ulkoistamista. Julkisen sektorin ostot yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta kasvoivat vuosien 2006 ja 2013 välillä noin 69 prosenttia.

Miksi näin on tehty?

No, kustannussäästöjen vuoksi on tehty. Eikä tämän ikiuusiutuvan perusteen arvo ole heikentynyt, vaikka näyttö säästöistä on lähinnä laskennallista. Toteutuneen kehityksen kokonaisvaltainen analyysi kielii pikemminkin kohoavista kustannuksista. Kunnat voivat säästää yhdelle momentilla, mutta häviävät toisella.

Yhteisvaikutusta ei juuri kukaan tiedä. Eikä oikeastaan haluakaan tietää, niin epätoivoiseksi keskustelu kuntien menopaineiden hillinnästä on mennyt. Ja mitä tulevaisuuteen tulee, niin seuraava suuri hyppäys on odotettavissa kun SOTE-lainsäädäntö astuu voimaan.

Sosiaali- ja terveyssektorin hankinnat kattavat nyt NOIN 60 prosenttia kuntien ja kuntayhtymien kaikista, NOIN 25 miljardin euron julkisista hankinnoista. NOIN siksi, että julkisten hankintojen tilastoinnissa on paljon toivomisen varaa. Se ei esimerkiksi mahdollista tarjous- ja toteutushintojen välistä vertailua.

Hyvien tilastojen maassa se on ongelma sinänsä.

Mutta sen takaa löytyy vielä vakavampi ongelma. Niin kauan kuin jälkilaskutusta ei saada läpinäkyväksi, julkiset hankinnat pysyvät aidosti korruptiivisena taloudenpidon muotona. Siksi se, miten SOTE-hankinnoista jatkossa päätetään, on myös päätöksentekojärjestelmän uskottavuutta koskeva kysymys. 

Ainakin puolenkymmentä suurta pääomasijoittajaa, joiden kirjanpitoyksiköt löytyvät jostakin veroparatiisista, odottelee sormet syyhyten eduskunnan lopullista päätöstä. Heillä on täysi valmius tehdä todella kilpailukykyisiä tarjouksia lähes kattavista sosiaali- ja terveyspalveluista.

Enkä itse usko, että suomalaisilla toimijoilla – etenkään sellaisilla, jotka maksavat veronsa Suomeen – on tässä kisassa mitään jakoa, vaikka niiden toiminta olisi ihan terveellä pohjalla. Jos siis jatkossa raha seuraa asiakasta, kuten mm. kokoomus edellyttää, niin sinne veroparatiiseihin se lopulta päätyy.

Mutta toki muitakin ongelmia on.

Kunnan omassa toiminnassa ja liikelaitoksissa päätöksenteko on aina julkista, ainakin periaatteessa. Esityslistat ja pöytäkirjat ovat julkisesti nähtävillä. Osakeyhtiöissä näin ei ole. Niiden toimintaa voi seurata vain yhtiön hallitus, ja omistajat saavat tietoa välillisesti. Todellisia vallankäyttäjiä on vain muutama.

Kotikunnassani Mäntsälässä on päätetty ottaa vielä yksi lisäaskel: kaikki osakeyhtiöt pannaan yhteisen omistajayhtiön, Mäntsälän Kuntayhtiöt Oy:n alle. Energian osalta se on jo päätetty, muut kunnan tyttäret odottavat vuoroaan. Miten käy, jos tämä veroparatiisitaloudesta tuttu holdingmali laajenee koko maahan?

Kolmas ongelma on kolmas sektori, kunnallisia palveluja tarjoavat järjestöt. Rinnastetaanko ne jatkossa yrityksiin, vai eikö rinnasteta? Se asia ratkeaa käytännössä julkisia hankintoja koskevan lain kokonaisuudistuksen myötä. Se on nyt kriittisessä vaiheessa, mutta julkisen keskustelun tuolla puolen.

Näiden ongelmien ratkaisemista ei voi enää lykätä.

 

Erkki Laukkanen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Jouni Nordman

Ongelma on se, että julkiselta puolelta puuttuu taito osta, toisaalta myös sopimusten laatiminen on puutteellista, jolloin tullaan siihen tilanteeseen että sopimus tulee kalliiksi.

Mietitään julkisella puolella Tielaitoksen, Ilmailulaitos ja Ratahallintoa, joilla ei ole ongelmia ulkoisten kanssa, sillä urakointi kaikki mitä tekevät. Jossa pääpiire on siinä, että urakointi tietyllä hinnalla jonka maksavat, sekä valvovat sopimusten täyttämistä tarkasti, jolloin toteuttaja lle jää vastuu siitä mitä on sopinut, jossa on laatutyötä tarkasti myös suoritettava.

Toisaalta hyvä esimerkki on kuntana ostajana, joka ostaa omiltalaitoksilta vaikka nämä ovat kalliimpia vuorokausi hinnoista, vaikka eivät voi käyttä epäpäteviä henkilökunta, jota julkisenpuolen laitokset voivat.

Toimituksen poiminnat